سئو چیست

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
سئو چیست

سئو چیست ؟

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO
یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست.
آن‌ها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

سئو یا بهینه سازی سایت از جمله مهمترین موضوعات در حوزه دیجیتال مارکتینگ است
که برخلاف تعاریف واقعی و انتظارات موتورهای جستجو، گاهی فلسفه وجودی و کاربرد
آن به دلیل رقابت‌های سنگین به بیراهه کشیده می‌شود. اما واقعا سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

بدون شک اگر حتی کمی در مباحث سئو وارد شده باشید می‌دانید در سال 2020،
سئو فقط هزینه کردن و گرفتن رتبه در موتورهای جستجو نیست. سئو در واقع ترکیبی از دانش،
تخصص، تجربه و هنر است که در جریان یک فرایند حرفه‌ای کمک می‌کند تا موتورهای
جستجو و به ویژه گوگل عاشق شما شوند و در نتیجه مخاطبان بیشتری به شما سر بزنند.

سئو چیست

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
Search Console Help، به منظور بهبود عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتورهای
جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از این طریق انجام میگیرد. فاکتورهای زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذارند،
از کلمات بکار رفته در متن و محتوا تا لینک‌های ورودی به سایت شما از سایت‌های دیگر، گاهی
اوقات حصول اطمینان از ساختار مناسب سایت شما برای موتورهای جستجو را سئو مینامیم.

مهمترین سوالی که کاربران از خود میپرسند آن است که تعریف دقیق سئو چیست. سئو مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میدهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

چرا باید سئو خوب داشته باشیم ؟

شاید پاسخ این سوال ساده به نظر برسد، ولی قطعا اهمیت و پیچیدگی زیادی دارد. تعاریف متفاوتی از سئو وجود دارد
و هر کارشناس و متخصصی در این حوزه می‌تواند تعریف خودش را ارائه کند. اما گاهی نداشتن درک
درست از همان تعاریف اولیه باعث می‌شود به بیراهه بروید. یکی از بهترین تعاریف توسط سایت moz ارائه شده است:
SEO مخفف Search Engine Optimization ( بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) است

و به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که باعث افزایش کمیت و کیفیت ترافیک دریافتی سایت از نتایج ارگانیک موتورهای جستجو می‌شود.
سایت ahrefs نیز یکی دیگر از معتبرترین منابعی است که تعریف خود را این گونه ارائه کرده است:
سئو فرایند بهینه‌سازی محتوا با هدف نمایش ان در نتایج ارگانیک موتورهای جستجوست.

اما سایت بکلینکو تعریف نسبتا متفاوتی دارد و می‌گوید:

سئو، مجموعه اقداماتی است که برای دریافت ترافیک هدف به سمت سایت از رتبه‌بندی ارگانیک موتورهای
جستجو انجام می‌شود. معمول‌ترین روش‌های این کار شامل خلق محتوای باکیفیت، بهینه‌سازی محتوا
حول کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک است. به طور کلی سئو به معنای بهبود رتبه سایت در بخش ارگانیک (غیرپولی) نتایج جستجوست.

به طور کلی سئو یعنی مجموعه فرایندها و اقدامات تخصصی برای جلب نظر مخاطبان و موتورهای جستجو
به منظور دریافت بهترین نتایج در جستجوهای ارگانیک. بخش اعظمی از این اقدامات پیرامون محتوا می‌گردد
که شامل سئو onpage و offpage می‌شود. بخش سوم نیز شامل موضوعات فنی است که به آن سئوی
تکنیکال نیز گفته می‌شود. در ادامه بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت.

کاربرد سئو در چیست؟

حالا سوال مهم اینجاست که وقتی تا این اندازه روی سئو تاکید داریم و می‌دانیم چه فضای رقابتی‌ای
در آن وجود دارد، کاربرد سئو در چیست؟ چه اهمیتی دارد و چه مزایایی برای ما به همراه می‌آورد.
در واقع اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنیم بسیاری از جواب‌هایی که می‌توانیم برای این سوال داشته باشیم،
در درک درست از تعریف آن نهفته است.

بهینه سایت برای موتورهای جستجو مزایای زیادی برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک دارد.

در ادامه می‌توانید کاربرد سئو در بخش‌های مختلف را ببینید:

افراد زیادی هستند که همیشه برای محصولات و خدمات شما در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند

  • دریافت ترافیک باکیفیت
  • افزایش نرخ تبدیل
  • افزایش سرنخ‌های باکیفیت
  • افزایش فروش آنلاین و آفلاین
  • کاهش نرخ جذب مشتری
  • افزایش اعتبار و اعتماد
  • ایجاد استراتژی بلند مدت
  • اثربخشی زیاد در تصمیم نهایی خرید
  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش میزان حضور برند
  • دریافت 90 درصد کلیک بیشتر نسبت به تبلیغات کلیکی

پنچ قدم تا افزایش سئو سایت 

 

  • افزایش میزان ارجاع به سایت شما
  • قابلیت اندازه‌گیری دقیق اقدامات سئو
  • مقرون‌به‌صرفه‌تر و اثربخش‌تر نسبت به تبلیغات پولی
  • افزایش سهم بازار و ارزش کسب و کار
  • رهبری بازار
  • یکپارچه سازی فعالیت‌های آنلاین
  • بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
  • یکی از بهترین استراتژی‌های PR
  • افزایش فالوئرهای شبکه‌های اجتماعی
  • بهبود نرخ کلیک
  • بهبود سرعت سایت
  • خلق تجربه کاربری بهتر
  • پیشی گرفتن از رقبا
  • سئو چیست

مزایای سئو در تک سئو

سئو مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد که ما تنها به 25 مورد آنها اشاره کردیم.
اگر بتوانید به درستی از این استراتژی استفاده کنید، قطعا از نتایج به دست آمده شگفت‌زده خواهید شد.

اما موضوع بعی این است که به طور کلی چرا سئو مهم است؟

اهمیت سئو چیست؟

در بازار رقابتی امروز که بیشتر کسب و کارها در فضای آنلاین حضور دارند، نه‌تنها نمی‌توان نیاز و اهمیت سئو را نادیده گرفت،
بلکه رقابت در این حوزه را نیز نمی‌توان کتمان کرد. در طول روز کاربران بسیار زیادی هزاران و میلیون‌ها سرچ
در گوگل و دیگر موتورهای جستجو انجام می‌دهند.
اگر سایت، بلاگ یا فروشگاه اینترنتی دارد و می‌خواهید از موتورهای جستجو ترافیک هدفمند و رایگان بگیرید،
تنها چاره شما سئو سایت است. بهینه سازی برای موتورهای جستجو اهمیت دارد؛

موتورهای جستجو روی 5 نتیجه اول صفحه SERP (صفحه نمایش نتایج)

بیش از 65 درصد کاربران موتورهای جستجو روی 5 نتیجه اول صفحه SERP (صفحه نمایش نتایج)
کلیک می‌کنند. بنابراین اگر دنبال بازدیدکننده بیشتر یا
افزایش مشتری برای فروشگاه اینترنتی خودتان هستید، باید یکی از این 5 جایگاه را به دست بیاورید.
سئو نه‌تنها فقط درباره موتورهای جستجو نیست، بلکه سئوی خوب تجربه کاربری و کاربردی بودن یک وب سایت را افزایش می‌دهد.
کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند.

سئو چیست

سئو چیست
سئو چیست

حضور در موقعیت‌های بالاتر برای کلمات کلیدی خاص در صفحه نتایج میزان اعتبار شما و اعتماد آنها را افزایش می‌دهد.
سئو باعث ترویج و ترفیع شبکه‌های اجتماعی می‌شود. افرادی که در نتایج گوگل یا دیگر موتورهای جستجو شما را پیدا کنند،
راحت‌تر آن را در اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… تبلیغ می‌کنند.
سئوی خوب باعث قدرت نمایی در مقابل رقبا می‌شود و می‌توانید در شرایط یکسان گوی سبقت را از آنها بربایید.

ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک با ارزش‌ترین و اصلی‌ترین منبع ورودی‌های یک سایت است که می‌تواند سرنخ‌های باکیفیت
تولید کرده و در نهایت نرخ تبدیل و فروش را افزایش دهد.
سئو کمک می‌کند تا همیشه به‌روز باشید، رقبا را زیرنظر بگیرید و به خوبی در جریان اتفاقات محیط اطراف قرار بگیرید.

در نهایت باید اینکه نکته مهم را بدانید که اگر یک فروشگاه میلیاردی، زیبا و لوکس در انتهای یک کوچه یا زیر زمین
یک مجتمع تجاری راه‌اندازی کنید، شانس زیادی برای جذب مشتری نخواهید داشت، اما یک مغازه
در طبقه همکف و جلوی پله‌های یک مجتمع تجاری یا برِّ یک خیابان پر رفت و آمد، فرصتی برای نفس کشیدن ندارد!

سئو چیست
سئو چیست

انواع سئو

به طور کلی برخی سئو را به دو نوع On-Page SEO و Off-Page SEO تقسیم می‌کنند و معتقدندسئو چیست
مسائل فنی مربوط به سایت نیز جزوی از اقداماتی است که برای بهینه‌سازی روی سایت انجام می‌شود.سئو چیست

اما برخی دیگر از کارشناسان این حوزه در تقسیم بندی خود سئوی تکنیکال را جدا در نظر می‌گیرند. با این فرض می‌توانیم بگوییم:

سئو داخلی (On-Page):

سئو داخلی کاملا به محتوایی مربوط می‌شود که روی سایت خود منتشر کرده
و در راستای بهینه‌سازی آن تلاش می‌کنید. به صورت کلی باید تمام محتوای تک‌تک صفحات سایت شما بهینه باشند.

این بخش شامل تحقیقات کلمه کلیدی، خلق محتوا، بهینه‌سازی کلمات کلیدی و در کل تمامی اقداماتی است
که کمک می‌کند مخاطبان شما را به عنوان یک منبع خوب محتوا بشناسند و به راحتی به محتوای شما دسترسی داشته باشند.

سئو خارجی (Off-Page):

سئو خارجی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که میزان حضور، قدرت، اثربخشی، تاثیر و برقراری رابطه شما
در دیگر سایت‌ها را تقویت می‌کند. کارهایی چون دریافت بک لینک یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی که بیرون
از سایت خود انجام می‌دهید تا مخاطبان به سمت سایت شما بیایند، شامل این بخش می‌شود.

سئو فنی (Technical):

اما تمام اقدامات به حوزه محتوا مربوط نمی‌شود و باید یک سری نکات فنی نظیر، افزایش سرعت سایت،
طراحی موبایل‌محور و ریسپانسیو، بهبود قابلیت خزش، بهبود امنیت، ایجاد داده‌های ساختار یافته، داشتن نقشه سایت، معماری سایت و… را نیز در نظر بگیرید.

تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست؟

الگوریتم های جدید گوگل به ویژه الگوریتم RankBrain تلاش میکنند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب
با همان رتبه بندی نتایج را بهینه کنند. هر زمان کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند و یک یا چند نتیجه موجود در پیشنهادات
گوگل را انتخاب خواهد کرد. گوگل به انتخاب کاربران توجه زیادی خواهد کرد. بعنوان مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی
از نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد.

علاوه براین زمان حضور کاربران در یک سایت تا جستجوی دوباره در گوگل اهمیت ویژه ای خواهد داشت.
از زمانیکه کاربر وارد سایت شما میشود تا زمانیکه مجدد همان عبارت یا عبارتی مشابه با آن را در گوگل
جستجو میکند Dwell Time نامیده میشود. اگر دوست دارید بدانید تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست
پیشنهاد میکنیم مقاله RankBrain چیست را مطالعه کنید.

آکادمی وبسیما با برگزار دوره های حضوری در زمینه دوره آموزش سئو، آموزش گوگل وبسمتر
و آموزش سئو کلاه خاکستری به شما کمک میکند که مجموعه ای ارزشمند از دانش و تجربه
را در زمانی کوتاه کسب کرده و جایگاه خود را در نتایج جستجو بهبود دهید.

مراحل سئو چیست؟

برای اینکه بتوانید به نتایج دلخواه خود برسید، باید با مراحل SEO آشنایی کامل داشته باشید
و بتوانید به درستی آنها را پیاده‌سازی کنید. اصلی‌ترین مراحل سئو شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشخص کردن مخاطبان هدف و علایق و نیازهای‌شان (پرسونا)
  • تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research)
  • آنالیز رقبا و پیدا کردن شکاف محتوا
  • تولید محتوا
  • بهینه‌سازی‌های داخلی
  • بهینه‌سازی خارجی
  • سنجش نتایج
  • بهینه‌سازی نتایج

بهترین روش یادگیری سئو چیست؟

حالا که به اینجا رسیدیم احتمالا برای سایت خودتان بخواهید دست به کار شوید یا تصمیم داشته باشید
به عنوان یک متخصص سئو فعالیت کنید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید در مورد روش‌های یادگیری سئو است.
با اینکه می‌توان با روش‌های مختلفی چون خودآموز از منابع و مراجع معتبر فعالیت در این حوزه را فراگرفت،

ولی موضوع مهمی وجود ندارد که باید حتما به آن توجه کنید.سئو چیست
همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم سئو تلفیقی از دانش، تخصص، تجربه و هنرنمایی شماست
و به همین دلیل نه‌تنها باید در کنار اساتید و متخصصان حرفه‌ای سئو باشید تا بتوانید این حوزه را کامل یاد بگیرید،
بلکه نکته دوم این است که هیچ قطعیت در این زمینه وجود ندارد و فقط و فقط با فعالیت در دنیای واقعی و پروژه‌های عملی می‌توانید پیشرفت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *